“Het wordt vast weer een nare dag.” En dat wordt het ook! Self-fullfilling prophesy

Het wordt vast weer een nare dag en dat wordt het ook, onbewuste negatieve gedachten die lijden tot self fullfilling prophesy

 

Het is weer zover! Ik ben in een strijd beland met mijn 3-jarige zoontje. Hij heeft zijn kont in de “Peuterpuberkrib” gegooid en ik loop gefrustreerd rond in huis. Zelfs een dagje dierentuin was een regelrechte ramp. De dag erna sta ik met tegenzin op: “Het wordt vast weer een nare dag.” En dat wordt het ook!  Self-fullfilling prophesy.

Gedachten, gedrag en emoties gaan hand in hand met elkaar. Bij de gedachte: “Het wordt vast weer een nare dag” ga ik mij er ook naar gedragen en voel ik die spanning en vermoeidheid die deze gedachte met zich meebrengt. De kinderen reageren daarop. Die voelen feilloos aan dat mama niet lekker in haar vel zit. Het drama van strijd in het gezin begint weer opnieuw. Aan het eind van dag zit ik huilend op de bank en denk: “Zie je wel, het was weer een nare dag”. Ik had de verwachting dat het een nare dag zou worden, onbewust handelde ik hiernaar en ik werd bevestigd in mijn gedachte.

Dit cirkeltje wordt “self-fullfilling prophesy” genoemd of minder gebruikt in het Nederlands: zelfvervullende voorspelling. Vaak hebben we het helemaal niet door, komen ze automatisch en zijn we niet bewust van onze gedachten. We leggen onze negatieve emotie of de situatie daardoor vaak buiten onszelf neer. Want is een toch een lastig kind, hij luistert niet, hij gedraagt zich vervelend. Het negatieve gevoel blijft en de situatie is daarmee niet opgelost. Wanneer ik weer enkele dagen in een strijd zit met mijn kinderen en ik hoor mezelf tegen mijn man zeggen: “Ze waren vandaag weer zó vervelend!” gaat ineens mijn alarmbelletje af.

We hebben allemaal weleens een slechte dag; kinderen én ouders. Kinderen zijn niet expres vervelend, huilerig of drammerig. Er is vaak wel wat aan de hand waarop je als ouders in kan spelen. Het is op te lossen, je kan er wat aan doen! Dit alleen al geeft al een fijn gevoel, niet?! Peuters opvoeden vind ik alles behalve makkelijk, dus ik zal niet zeggen dat een situatie met één of twee stappen veranderd is. Soms zijn er wel 3 stappen voor nodig, of misschien wel 4.

Pak er een boekje bij, bijvoorbeeld “De kleine Koning(in)”, van José Sagasser of google “De do’s en dont’s bij een peuter”eens. Wat heeft je peuter nodig? Is het een stuk begrenzing, een duidelijke dagstructuur, is er een andere benadering op je kind nodig of worden ze ziek, zijn ze moe, etc.?

Maar ik dwaal af, we hadden het over automatische onbewuste  negatieve gedachten. Het veranderen van dit proces gaat niet vanzelf. Het bewust worden van deze gedachten is de eerste stap. Hoe kun je dat doen? Begin eens met het kijken naar je gevoel, gedrag of de situatie en redeneer van hieruit terug naar je gedachten. Doormiddel van de 4G- techniek (Mönnink 2009)*, Gebeurtenis, Gedachten, Gevoel en Gedrag, te doorlopen kun je jouw situatie helder krijgen. Ik gebruik mezelf weer even als voorbeeld: Ik zit huilend op de bank (Gebeurtenis/ situatie). Ik voel me verdrietig en teleurgesteld (gevoel/emotie). Ik liep te zuchten en te mopperen op m’n zoontje (Gedrag). Wat een nare dag weer (Gedachten). Ineens bedenk mij dat ik vanochtend opgestaan ben met diezelfde gedachte.

Nu we weten dat een gedachten je gedrag en je emotie kan bepalen, kunnen we deze veranderen. Een positieve gedachte ervoor in de plaats zetten is een manier. “Ja ja, makkelijker gezegd dan gedaan!” “O, sorry, dit was weer zo’n automatische negatieve gedachten”. Deze dan: “Oefening baart kunst.”

Leren doen we met vallen en opstaan. Ik als moeder ook nog elke dag. We mogen fouten maken en gelukkig kunnen we het elke dag weer opnieuw doen. Mijn alarmbelletje ging af en ik bladerde weer eens in één van mijn “hoe om te gaan met een peuter”-boek en begreep mijn peuter weer. Begripvolle gedachten over m’n peuter… Dát alleen al zorgde voor een andere sfeer in ons huis!

Het bewust worden van negatieve automatische gedachten en hierin veranderen kan een langdurig en moeilijk proces zijn. Kom je er zelf niet uit of zou je hierin wel wat ondersteuning kunnen gebruiken neem gerust contact op. Een eerste gesprek is gratis en vrijblijvend.

*De 4G-Techniek is een van de behandeltechnieken uit de cognitieve methode van “De gereedschapskist van de Maatschappelijk werker, Cliëntgericht en multimethodische maatschappelijk werk”, Herman de Mönnink (2009)

5 Reacties

  1. Feest van herkenning!
    Ik had er inderdaad ook last van, die zichzelf waarmakende voorspelling.
    Heb toch inderdaad geleerd om positief te blijven denken, want dat is de kracht!
    Goed geschreven!

    Vriendelijke groeten YK

    • Wat fijn om te horen dat het helder geschreven is, bedankt!
      Er zijn veel behandelmethodes bekend en ontwikkeld zeker op het gebied van de cognitie. Hoewel dhr. Monnink het niet expliciet beschrijft een 5e en 6e G kan ik mij er wel een voorstelling van maken wat er mee bedoeld wordt. Toch ben ik erg benieuwd naar de verdere ontwikkeling en verdieping van de 5e en 6e G waarop jij doelt en door wie die ontwikkeld is. Kun je daar wat meer over vertellen? Ik vind het erg interessant en anderen lezers misschien ook.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*