Depressief na de bevalling; Postpartum depressie

depressief na de bevalling, Postpartum depressie 2mpower

Wellicht ken je de postpartum depressie (PPD) na de bevalling, ook wel bekend als postnatale depressie. Sombere gevoelens, huilbuien, prikkelbaarheid, nare gedachten en slecht slapen zijn de bekendste symptomen die daaronder vallen. Depressief zijn na de bevalling. We praten er maar weinig over, het lijkt nog een taboe. Toch overkomt het 10 tot 15% van de moeders.

Sombere gevoelens, huilbuien en prikkelbaarheid net na de bevalling zijn normaal. Ze worden ook we de baby blues of de kraamtranen genoemd. Meestal verdwijnen die weer na een week of twee. Wanneer sombere gevoelens maandenlang aanhouden of juist later beginnen wanneer er een verandering optreedt, bijvoorbeeld na stoppen met de borstvoeding of weer gaan werken, kun je ook spreken van een vermoedelijke postpartum depressie. Oorzaken kunnen zijn: veranderingen in de hormonenhuishouding, stressvolle gebeurtenissen, genetische aanleg, persoonlijke eigenschappen of vitaminetekorten.

In het MAMAcafé Hardinxveld* van afgelopen donderdag kwam dit thema aan bod.
Eén van de moeders deelde haar verhaal. Ook zij is depressief geworden na haar bevalling. Bij haar bleek haar depressie voort te komen uit een onbegrepen lichamelijke klacht, overgehouden aan de bevalling. Artsen wisten niet goed wat ze met deze klacht aanmoesten en ze werd van het kastje naar de muur gestuurd. Ze gaf niet op en uiteindelijk is haar klacht verholpen. Daarmee verdwenen gelukkig ook haar mentale problemen.

Je alleen voelen is ook iets dat moeders vaak ervaren. Naast lichamelijke en psychische klachten komt bij een depressie nog veel meer om de hoek kijken. Zo stuit je misschien op onbegrip vanuit de omgeving, bijvoorbeeld je familie, vrienden of zelfs je partner. Dat kan je een eenzaam gevoel geven. Ook zal je wellicht merken dat dagelijkse taken, zoals koken, het huishouden en zelfs het uit bed komen, moeilijke opgaven worden. Je weet vaak wel dat leuke dingen doen, ontspanning en blijven sporten belangrijk zijn voor je herstel, maar het lukt je niet. Het lukt je niet meer te genieten van de mooie dingen, je kunt ze niet meer zien.

Waarom zoeken we geen hulp? Veel moeders blijven lang met hun klachten lopen. Ook ik liep, tegen beter weten in, te lang door. Hulp zoeken lijkt nog echt een drempel. Die drempel heeft vaak een oorzaak. Heel vaak begint die in je eigen overtuigingen. Bijvoorbeeld dat je een gevoel van falen of schaamte hebt. Je hebt misschien de overtuiging gekregen, of de omgeving geeft je het idee, dat je niet somber mag zijn omdat je dankbaar voor je kind moet zijn. Ook kan het zijn dat je het idee hebt dat je het zelf moet oplossen en je niemand wilt lastigvallen. Ik kan uit ervaring vertellen, dat hoe langer je wacht, hoe moeilijker het wordt. Deze overtuigingen en gedachten belemmeren ons. Verander je gedachten! Je bént dankbaar voor je kind, je ervaart het nu alleen even niet zo goed en dat is oké!

Soms komt de hulp moeilijk op gang door onbegrip of regelgeving vanuit hulpverlenende instanties. Doordat je niet lekker in je vel zit, heb je eerder het gevoel wanneer het moeilijk wordt om op te geven. Laat je helpen door je eigen netwerk om juist dan niet op te geven! Voel de verantwoording naar jezelf en je kind(eren) toe om die hulp te zoeken en te ontvangen.

 Een depressie na je bevalling: het overkomt je. Somberheid, huilbuien, prikkelbaarheid, slecht slapen, leeg gevoel, nare gedachten over je kind, over jezelf en/of het leven. Blijf er niet te lang alleen mee lopen. Neem iemand in vertrouwen en praat erover. Want je bent echt niet de enige én er is wat aan te doen!

Meer informatie over Postpartum depressie is te lezen op www.oudersvannu.nl

Herken je jezelf in dit verhaal of in bepaalde symptomen, maar weet je er niet goed raad mee? Ik help je graag in jouw verhaal, klachten en gevoelens. Neem gerust contact op, mail naar info@2mpower.nl

 

*MAMAcafé Hardinxveld:
Elke laatste donderdag ochtend van de maand, Deelcafé de Buurman in Hardinxveld- Giessendam.

 

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*